BASIN AÇIKLAMASI


BASIN AÇIKLAMASI

 

 15 Mayıs 2006 tarihinde yürürlüğe giren tedavi yardımına ilişkin uygulama tebliğinde reçete yazım kuralları, Rapor düzenlemesi ve ilaç kullanım ilkelerini düzenlerken hasta ilaca nasıl kolay ulaşır anlayışında olması gerekirken aksine hastaya nasıl zorluk çıkartılır, ilaca ulaşım nasıl zorlaştırılır hedeflenmiştir.

Hekimin reçete yazma hakkını engelleyen, hastaların yaşamını tehlikeye atabilecek uygulamalar içeren bu talimatname ile sağlık hizmeti vermek imkansız hale getirilmiştir. Uygulama ile hasta, eczacı, doktor karşı karşıya gelmiştir.

Hastanın ilaca ulaşmasındaki engellemenin altında yatan mantık sağlıkta tasarruf anlayışıdır.

Sağlıkta tasarruf olmaz.

Sağlık tüm vatandaşlarımıza eşit ve ulaşılabilir olmalıdır. Kaldı ki bu uygulamada değil tasarruf aksine maliyet arttırılmaktadır.

Örneğin Kolesterol hastalarında üç uzman hekimin imzaladığı heyet raporuna rağmen tahlil sonucu istenmesinin ne anlamı vardır? Daha anlamsızı ise kolesterol ilacı kullanan hastadan tahlil sonucunda kolesterol oranı yüksek olması beklenemez zira bu hasta kolesterol oranı düşük olsun diye zaten ilaç kullanmaktadır. Uygulama talimatı bir anlamda kolesterollü hastaları yok  saymaktadır. Ayrıca Kalp hastası ve Şeker hastalarını da tehlikeye atmaktadırlar.
Buna benzer bir çok önemli hastalıklarda hastalara bu uygulama talimatında zorluk çıkartacak kısıtlamalara gidilmiştir. Ancak özellikle son üç yılda yapılan düzenlemelerle ilaç alanında zaten önemli bir tasarruf sağlanmış, reçete sayısındaki artışa rağmen Sosyal Güvenlik Kurumlarının ödemelerinde aynı oranda artış olmamıştır.

                                   2004 (Milyar YTL.)              2005 (Milyar YTL.)

BAĞKUR                               2.525.-                              2.055.-

EMEKLİ SANDIĞI               1.810.-                              1.607.-

YEŞİL KART                        0.250.-                               0.900.-

KONSOLİDE BÜTÇE          1.100.-                               0.950.-       

SSK                                        2.700-                                3.500- 

                                               8.385                                9.012

 
2004 yılına göre 2005’te ilaç tüketimi kutu başına %42 artmasına rağmen; 2004 yılında üretici fiyatları ile gerçekleşen ilaç pazar artışı YTL bazında %10 olmuştur

Özellikle eşdeğer ilaç uygulamaları, ilaç fiyat kararnamesi sayesinde sağlanan bu tasarruf bu gün hastanın ilaca ulaşmasını engelleyerek devam ettirilemez. İlaç fiyatlarında  indirimler sonucu sağlanan fayda ile hastanın ilaca ulaşmasının engellenmesi farklı bir anlayıştır.  Eşdeğer ilaç uygulaması neticesinde sağlanan faydayı hastaya ödetme yanlışına gidilmemelidir. Ayrıca ekonomik değeri olmayan Coraspin gibi ilaçlar ile firmaların geri ödeme sınırına  girmeyen ilaçlar eşdeğer listeden ve geri ödeme listesinden çıkartılmalıdır, hasta fiyat farkı karmaşasına sokulmamalıdır.

Yeni uygulamalar daha kolaylaştırıcı ve yenilikçi olması gerekirken bu talimat pratikten ve bilimsellikten uzaktır.

Hastayı, Eczacıyı kırtasiye ve bürokrasi ile boğmaktadır.
Bu zamanında primini ödeyen, sesi çıkmayan vatandaşa yapılan zulümdür. Hastanın yaşamını tehlikeye atmaktır. Ben yaptım oldu mantığındaki bu uygulamalarda hastanın yaşadığı sıkıntıların sorumlusu kim olacaktır.
Bu uygulamanın temel mantığı suiistimallerin engellenmesi ise, suiistimaller ve suiistimali yapanlar engellenmelidir. Suçsuz olana zorluk çıkarmak, eziyet etmek kabul edilemez.
Hükümet yetkilileri suiistimali yapana yönelik tedbirleri almalıdır.

Ancak doktoruna, eczacısına, hastasına güvenmelidir.
Bu uygulama talimatındaki yanlışlıkların düzeltileceğini biliyoruz. Ancak bir vatandaşımızın başına kötü bir durum gelmeden düzeltilmeli; ayrıca bu uygulama talimatına imza atanlarda bunun hesabını vermelidir.
Sağlık yap-boz tahtası değildir.
Hükümetin bundan sonra yapması gereken halkın ilaca, doktora ulaşmasını kolaylaştırırken birlikte; medikal ürünler olmak üzere, özel sağlık merkezlerinden aldıkları hizmetleri denetlemelidir.
Ayrıca yıllardır söylüyoruz, bunca yıl yüksek fiyatla satılan ilaçlara ilişkin ilaç firmaları sorgulanmalıdır. İlaç fiyatlarındaki köpük halka yansıtılmadan firmalar ile çözülmelidir. İlaç fiyatlarında son yıllarda %60’lara varan indirimlerdeki nedeni bu ilaca bu fiyatı veren Sağlık Bakanlığı’nca araştırılmalıdır.
Ekteki ilaç örneklerinde görüleceği üzere Türkiye’de bulunan 6350 ilaç çeşidinden 5320 ilaçta bu güne kadar hep yüksek bedel ödemiştir.
Hükümet halkın sağlığı ile oynayacağına, sosyal güvenlik kurumlarını kara delik olarak nitelendireceğine ve en acısı halkın ilaca ulaşımını engelleyeceğine bugüne kadar yüksek fiyatla  ilaç satan firmalardan hesap sormalıdır.

Saygılarımızla

 

ADANA ECZACI ODASI        – Başkan  Ecz. Burhanettin BULUT

 

 

GAZİANTEP ECZACI ODASI – Başkan  Ecz. Mustafa BALIK

                  

 

MERSİN ECZACI ODASI        –Başkan  Ecz. Hüseyin ŞİMŞEK

 

 

KAHRAMANMARAŞ ECZACI ODASI – Başkan Ecz. Mustafa HÜDAYİOĞLU

 

 

HATAY ECZACI ODASI        –Başkan  Ecz. Mehmet GÖNENÇ